Wyjaśnienie dlaczego ten łącznik i most będzie bardzo ważny również z punktu widzenia ruchu rowerowego oraz tras VeloMałopolska znajdziecie tutaj
W wielkim skrócie to właśnie po tym nowym moście będzie miała docelowy przebieg trasa EuroVelo4 / VeloMetropolis, a pod mostem biec będzie po wałach Dunajca trasa VeloDunajec / VeloNatura (EuroVelo11) i to właśnie w Wierzchosławicach i to właśnie w tych okolicach wszystkie te trasy będą się krzyżować. Na zdjęciu widok z wałów Dunajca na miejsce przyszłej budowy nowego mostu.
Zakres zadania obejmuje poza budową nowego odcinka drogi wojewódzkiej obejmuje też przebudowę skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi oraz wybudowanie przy całej długości drogi ciągu pieszo-rowerowego. Na nowym moście na Dunjecu rowerzyści będą mieli szeroki na 3 metry, asfaltowy i oświetlony CPR.
Historia budowy tego ważnego punkty nie tylko dla rowerzystów, ale przed wszystkim dla mieszkańców oraz całego gospodarczego rozwoju regionu tarnowskiego jest dość skomplikowana, a przygotowania do jego budowy napotykała na różne przeszkody. Poprzedni przetarg został unieważniony, gdyż najtańsza oferta wynosiła 206 mln zł, a tak dużych pieniędzy nie było zagwarantowanych w budżecie województwa małopolskiego.
Nowy zarząd województwa szybko przystąpił do działania w tej sprawie. Na początku roku w tarnowskim starostwie doszło do spotkania zarządu Małopolski z przedstawicielami zainteresowanych samorządów oraz Grupy Azoty. Wkrótce spisane zostało porozumienie. Miasto Tarnów zadeklarowało wsparcie przedsięwzięcia kwotą 6 mln zł, powiat tarnowski obiecał dołożyć milion zł, gmina Wierzchosławice 100 tys. zł. Natomiast Grupa Azoty zadeklarowała wsparcie analityczne.
Spore znaczenie miały podjęte negocjacje w Wodami Polskimi, które zgodziły się na obniżenie wymogów odnośnie podpór pod mostem, co znacznie obniżyło koszty. Dokonaliśmy montażu finansowego i takich przesunięć w budżecie, aby zabezpieczyć wystarczającą ilość środków finansowych na realizację tej inwestycji. Podpisanie tej umowy było możliwe właśnie dzięki dużej determinacji inżynierów Zarządu Dróg Wojewódzkich i dobrej współpracy z Wodami Polskimi. W wyniku czego udało się zaoszczędzić prawie 70 mln zł
- stwierdził wicemarszałek Łukasz Smółka.
Dokładamy wszelkich starań, aby infrastruktura drogowa w Małopolsce była coraz lepsza. Rusza właśnie budowa kolejnej, solidnej i bezpiecznej drogi, tak bardzo oczekiwanej przez mieszkańców Tarnowa i okolic. Ułatwi i usprawni ona komunikację w tej części województwa
– mówił marszałek Witold Kozłowski.
Koszt tej inwestycji to przeszło 141 mln zł, a całkowita wartość zadania (dokumentacja, roboty, nieruchomości, nadzór, koszty pośrednie) to ponad 155 mln zł. Warto zaznaczyć, że unijna dotacja wynosi 133,5 mln zł, a z budżetu państwa udało się pozyskać ponad 13 mln zł. Budowa łącznika potrwa trzy lata, a jej zakończenie planowane jest w 2023 roku.
Na podstawie: Biuro prasowe UMWM , www.malopolska.pl